Veelgestelde vragen
-
Over iDIN
-
Wat is iDIN?
iDIN is een dienst die ontwikkeld is door de banken. U kunt met iDIN veilig en op dezelfde manier inloggen bij overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen en webwinkels. U gebruikt namelijk de veilige en vertrouwde inlogmethode van uw bank. Zo hoeft u veel minder gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden.
-
Hoe werkt iDIN?
Met iDIN kunt u zichzelf via uw eigen bank online bekend maken bij een instelling of bedrijf, met de inlogmiddelen van uw bank, zoals e.dentifier, TAN-code, scanner, random reader, digipas of identifier. Net als bij internetbankieren wordt u omgeleid naar een beveiligde inlogpagina van uw bank. De inlogmiddelen worden dus bij uw eigen bank gebruikt, ze belanden niet bij andere organisaties. Bekijk ook de animatie die laat zien hoe iDIN werkt en hoe u het gebruikt.
-
Is iDIN echt veilig?
iDIN is gebaseerd op internetbankieren en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDIN net zo veilig is als internetbankieren.
-
Waar is iDIN te gebruiken?
U kunt iDIN bij deze organisaties gebruiken.
-
Hoe voorkomen de banken dat phishing-criminelen misbruik maken van iDIN?
Net als bij internetbankieren en betalen met iDEAL, wordt iemand die ervoor kiest om met iDIN bij een andere organisatie in te loggen, omgeleid naar een beveiligde inlogpagina van zijn eigen bank. De klant voert zijn toegangscodes alleen in op die beveiligde inlogpagina, met het webadres (URL) van zijn eigen bank en met een groen hangslotje dat is gekoppeld aan de naam van zijn bank. iDIN wordt dus alleen bij de eigen bank gebruikt, de toegangscodes belanden niet bij andere organisaties.
Lees meer op de website www.veiligbankieren.nl -
Welke gegevens kan een bank doorgeven aan een organisatie die gebruikmaakt van iDIN?
De bank verstrekt alleen persoonsgegevens aan een organisatie nadat de klant opdracht heeft gegeven aan zijn bank voor het verstrekken van die gegevens. Het gaat dan om één of meer van de volgende gegevens: voorletter(s), achternaam, woonadres, leeftijdsindicatie (18 jaar of ouder), geboortedatum, geslacht, e-mail of telefoonnummer.
-
Contact
Ik heb een andere vraag. Hoe kan ik contact opnemen? Stel uw vraag via het contactformulier en u ontvangt zo spoedig mogelijk een antwoord in uw mailbox.
-