• Consumenten

    • Kan ik iDIN gebruiken met een gezamenlijke rekening?

      Ja, iedere consument is individueel geïdentificeerd door zijn bank, dus zou ook een persoonlijk inlogmiddel moeten hebben (ook bij een gezamenlijke rekening). Als jullie dus beide iDIN willen gebruiken dient ieder zijn/haar eigen persoonlijke inlogmiddel te gebruiken. U kunt het beste contact opnemen met de specifieke bank en dit aanvragen als dit niet het geval is, wij hebben hier geen inzage in.

    • Wat is iDIN?

      iDIN is een dienst die ontwikkeld is door de banken. U kunt met iDIN veilig en op dezelfde manier inloggen bij overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen en webwinkels. U gebruikt namelijk de veilige en vertrouwde inlogmethode van uw bank. Zo hoeft u veel minder gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden.

    • Hoe werkt iDIN?

      Met iDIN kunt u zichzelf via uw eigen bank online bekend maken bij een instelling of bedrijf, met de inlogmiddelen van uw bank, zoals e.dentifier, TAN-code, scanner, random reader, digipas of identifier. Net als bij internetbankieren wordt u omgeleid naar een beveiligde inlogpagina van uw bank. De inlogmiddelen worden dus bij uw eigen bank gebruikt, ze belanden niet bij andere organisaties. Bekijk ook de animatie die laat zien hoe iDIN werkt en hoe u het gebruikt.

    • Is iDIN echt veilig?

      iDIN is gebaseerd op internetbankieren en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDIN net zo veilig is als internetbankieren.

    • Waar is iDIN te gebruiken?

    • Welke banken bieden iDIN aan?

      iDIN wordt aangeboden door ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en bunq. Particulieren die internetbankieren bij deze banken, kunnen direct gebruik maken van iDIN. Triodos Bank biedt vanaf 1 juni 2021 niet langer het online identificatiemiddel iDIN aan.

    • Moet ik mij aanmelden voor iDIN?

      Nee, zodra u toegang heeft tot internetbankieren bij één van de deelnemende banken, kunt u iDIN gebruiken. Het enige wat u nodig heeft (en al in uw bezit heeft), is uw inlogmiddel van de bank (dus geen aparte gebruikersnaam/wachtwoord). Het proces werkt hetzelfde als iDEAL, u doet alleen geen betaling maar identificeert uzelf. Er zitten geen kosten aan verbonden voor de consument. iDIN kan alleen gebruikt worden door natuurlijke personen om gegevens te verstrekken of in te loggen en niet door bedrijven.

    • Kan iDIN al gebruikt worden?

    • Kan een machtiging voor een SEPA incasso ondertekend worden met iDIN Ondertekenen?

      Ja, dat kan vanaf 1 januari 2022. Bij iDIN Ondertekenen wordt een te ondertekenen document (in dit geval de digitale incassomachtiging) gekoppeld aan de iDIN-transactie waarbij de consument bevestigt dat hij op die manier het document digitaal ondertekent met het inlogmiddel van zijn bank. De klant geeft in een herkenbare omgeving expliciet toestemming zijn gegevens te delen in het kader van het ondertekenen van een document.

    • Waarom kan ik iDIN niet meer gebruiken bij de Belastingdienst?

      De succesvolle pilot van de Belastingdienst met meerdere online identificatie- en inlogmiddelen stopt na vrijdag 23 november. Naar verwachting zal de overheid binnenkort met een aanbesteding andere online identificatie- en inlogmiddelen voor overheidsinstellingen selecteren. De gekozen inlogmiddelen worden dan naast DigiD aangeboden en moeten veilig, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk zijn. iDIN voldoet alvast aan al deze criteria.

    • Wat gebeurt er met mijn gegevens nadat de pilot bij de Belastingdienst met iDIN is gestopt?

      Alle gegevens over wie, wanneer en hoe tijdens de pilot met iDIN is ingelogd bij de Belastingdienst zullen overal worden gewist, behalve bij de bank van de gebruiker en bij de Belastingdienst zelf. Gebruikers van iDIN moeten hun eigen gebruikshistorie gedurende 13 maanden kunnen raadplegen, bij hun eigen bank. Daarom wordt voor iDIN de gebruikshistorie van iedere gebruiker pas na 13 maanden automatisch gewist door de bank.

    • Hoe voorkomen de banken dat phishing-criminelen misbruik maken van iDIN?

      Net als bij internetbankieren en betalen met iDEAL, wordt iemand die ervoor kiest om met iDIN bij een andere organisatie in te loggen, omgeleid naar een beveiligde inlogpagina van zijn eigen bank. De klant voert zijn toegangscodes alleen in op die beveiligde inlogpagina, met het webadres (URL) van zijn eigen bank en met een groen hangslotje dat is gekoppeld aan de naam van zijn bank. iDIN wordt dus alleen bij de eigen bank gebruikt, de toegangscodes belanden niet bij andere organisaties.
      Lees meer op de website www.veiligbankieren.nl

    • Welke gegevens kan een bank doorgeven aan een organisatie die gebruikmaakt van iDIN?

      De bank verstrekt alleen persoonsgegevens aan een organisatie nadat de klant opdracht heeft gegeven aan zijn bank voor het verstrekken van die gegevens. Het gaat dan om één of meer van de volgende gegevens: voorletter(s), achternaam, woonadres, leeftijdsindicatie (18 jaar of ouder), geboortedatum, geslacht, e-mail of telefoonnummer.

    • Wat moet ik doen als de gegevens die een bank met iDIN kan verstrekken niet juist zijn?

      Het merendeel van de gegevens die met iDIN kunnen worden geleverd zijn afkomstig van een onafhankelijke bron, te weten het wettelijk identiteitsbewijs (geslacht, voorletters, achternaam en geboortedatum). Uw woonadres is het adres dat u zelf aan de bank heeft verstrekt. Kloppen de gegevens niet (of deels) dan moet u dit laten aanpassen bij uw bank. De manier waarop verschilt per bank. Neem daarom contact op met uw eigen bank.

    • Mag een organisatie mijn persoonsgegevens opslaan als ik iDIN gebruik?

      Ja dat mag, zolang de organisatie zich aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) houdt en de gegevens alleen gebruikt voor de doeleinden die hij aan de klant bekend heeft gemaakt.

    • Mag een bank via iDIN ook gegevens voor commerciële doeleinden doorgeven, bijvoorbeeld over het betaalgedrag van klanten?

      Nee, dat mag niet. Een bank mag alleen de gegevens doorgeven die van tevoren aan de klant bekend zijn gemaakt en waar die klant goedkeuring voor heeft verleend. Dat kunnen uitsluitend één of meer van de volgende gegevens zijn: voorletter(s), achternaam, woonadres, leeftijdsindicatie (18 jaar of ouder), geboortedatum, geslacht, e-mail en telefoonnummer. Lees meer hierover op de veiligheid en privacy pagina.

    • Moet iDIN altijd eerst worden gekoppeld of geactiveerd?

      Nee, iDIN moet niet altijd eerst worden gekoppeld of geactiveerd. Dit is afhankelijk van de organisatie waar u iDIN wilt gebruiken. Koppelen of activeren kan gewoon online en duurt enkele tientallen seconden.

    • Gaat iDIN DigiD vervangen?

      Nee, overheidsinstanties (zoals de Belastingdienst) willen iDIN naast DigiD aanbieden. Bezoekers van hun websites kunnen dan zelf kiezen of ze zich met iDIN of met andere middelen willen identificeren.

    • Wat kan ik doen als iDIN tijdelijk niet beschikbaar is, bijvoorbeeld door een storing?

      Organisaties kunnen naast iDIN ook andere inlogmogelijkheden op hun website aanbieden. Als het dan tijdelijk niet mogelijk is om met iDIN in te loggen, kun je een andere inlogmethode kiezen.

    • Wat betekent de naam iDIN?

      De iD staat voor iDentificeren en IN staat voor INloggen. Want met iDIN kun je je online identificeren en je kunt ermee inloggen op de websites van bedrijven en instellingen.

    • Werkt iDIN ook op een smartphone of tablet?

      iDIN werkt reeds op alle mobiele apparaten met een internetverbinding en webbrowser. Om mobiel gebruik nog makkelijker te maken, nemen aan iDIN deelnemende banken iDIN op in hun mobiel bankieren apps. Als een consument iDIN via de app gebruikt, zijn kaartlezers, sms-TANs en dergelijke overbodig. Bij de meeste deelnemende banken is iDIN al in gebruik op de mobiele bank apps.

    • Waar kan ik met mijn overige vragen over iDIN terecht?

      Staat het antwoord op uw vraag er niet bij of heeft u een specifieke bankgerelateerde iDIN vraag, dan kunt u contact opnemen met uw eigen bank.

    • Contact

      Ik heb een andere vraag. Hoe kan ik contact opnemen? Stel uw vraag via het contactformulier en u ontvangt zo spoedig mogelijk een antwoord in uw mailbox.