Door de toenemende digitale dienstverlening is er een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van klanten en gebruikers. Met iDIN kan een klant zijn identiteit online bevestigen omdat hij zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening.

iDIN is breed beschikbaar. Als u gebruik wil maken van iDIN kunt u dit naast andere inlog- en identificatiemethoden op uw website aanbieden. U geeft zo uw klanten meer keuze bij het inloggen. Uw klant identificeert zich met iDIN door via de bank gecontroleerde gegevens aan u te versturen. Het gaat hier om naam, geboortedatum, woonadres of geslacht.

Voordelen iDIN voor een acceptant:

  • Identiteitszekerheid
    Geeft zekerheid over de identiteit van uw klant.
  • Direct en veilig
    Direct te gebruiken door miljoenen klanten op uw website met de vertrouwde en veilige inlogmethode van hun eigen bank. De Consumentenbond heeft iDIN uitgeprobeerd bij de Belastingdienst en stelt vast dat het veilig is en makkelijk, intuïtief en snel werkt.
  • Conversieverhogend
    Biedt de mogelijkheid tot het aanbieden van nieuwe online diensten en stelt persoonlijke gegevens van uw klant beschikbaar.
  • Fraudebeschermend
    Geeft uw bedrijf bescherming tegen identiteitsfraude door fraudemonitoring van de banken.

Wilt u iDIN als online identificatiedienst gebruiken op uw website dan moet u een iDIN-overeenkomst afsluiten met een van de deelnemende Acquirers of Digital Identity Service providers. Zij bieden verschillende overeenkomsten aan en kunnen u meer informatie geven over kosten en de (technische) mogelijkheden om iDIN te implementeren.