Door de toenemende digitale dienstverlening en de Europese regelgeving voor elektronische identificatiemiddelen (eIDAS) en de Europese privacy-verordening (GDPR) is er voor acceptanten een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van klanten en gebruikers en een vertrouwd en veilig identificatiemiddel. Met iDIN kan een klant zijn identiteit online bevestigen omdat hij zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening.

Als u gebruik wilt maken van iDIN kunt u dit naast andere inlog- en identificatiemethoden op uw website aanbieden. U geeft zo uw klanten meer keuze bij het inloggen. Uw klant identificeert zich met iDIN door via de bank gecontroleerde gegevens aan u te versturen. Het gaat hier om naam, geboortedatum, woonadres, geslacht, e-mailadres en/of telefoonnummer. Meerdere processen kunnen zonder papier in een digitale omgeving plaatsvinden, met dank aan iDIN. Efficiënter voor dienstverlener én consument. iDIN bestaat uit meerdere producttypes die inzetbaar zijn in verschillende toepassingen:

    • Identificeren
    • Inloggen
    • Leeftijd bevestigen

Wilt u iDIN als online identificatiedienst gebruiken op uw website dan moet u een iDIN-overeenkomst afsluiten met een van de deelnemende Acquirers of Digital Identity Service providers. Zij bieden verschillende overeenkomsten aan en kunnen u meer informatie geven over kosten en de (technische) mogelijkheden om iDIN te implementeren.