Door de toenemende digitale dienstverlening hebben bedrijven en instellingen een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van online klanten en gebruikers. Met iDIN kan een klant zijn identiteit bevestigen omdat hij zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening.

Er zijn meerdere types identiteitdienstverleners:

  • Als issuer (consumentenbank) biedt u uw klanten de mogelijkheid om zich met iDIN online te identificeren.
  • Als acquirer (ondernemersbank) bent u de contractpartij voor een ondernemer en biedt u uw zakelijk klanten de mogelijkheid om iDIN op hun website te integreren. U als identiteitsdienstverlener kunt verschillende overeenkomsten aanbieden aan deze organisaties en u kunt de ondernemer informatie geven over kosten en de (technische) mogelijkheden om iDIN te implementeren.
  • Als Digital Identity Service Provider (DISP) biedt u uw zakelijke klanten de mogelijkheid om iDIN op hun website te integreren. Net als bij de rol van de acquirer bent u contractpartij voor een ondernemer.

Voor de rollen van issuer en acquirer dient u een licentieovereenkomst te verkrijgen om deze rollen te mogen uitvoeren. Voor de rol van DISP dient u een certificaatovereenkomst te verkrijgen om deze rol te mogen uitvoeren en een iDIN-contract te sluiten met een acquirer.