Sinds 30 mei gebruikt de Nederlandse Loterij iDIN als middel om de leeftijd van deelnemers te verifiëren. Een besluit dat wordt toegejuicht door de Kansspelautoriteit, de onafhankelijke toezichthouder op kansspelen in Nederland.

“Topprioriteit van de Kansspelautoriteit is voorkomen dat jongeren mee kunnen doen aan kansspelen. Daarom vinden wij het een goede zaak dat de Nederlandse Loterij een leeftijdscheck bij al haar online spelers doet”, aldus directeur Anja Appelman van de Kansspelautoriteit in een persbericht over de introductie van iDIN.

iDIN is een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse banken dat online aanbieders de mogelijkheid biedt om gebruikers veilig en gemakkelijk online te laten inloggen, zich te identificeren of hun leeftijd te verifiëren. iDIN bouwt voort op de technologie van het alom bekende betaalmiddel iDEAL, en de jarenlange ervaring die banken hebben met online beveiliging en identificatie. Het werkt eenvoudig: omdat een bank al geverifieerde gegevens heeft van klanten, kunnen deze ook gebruikt worden bij externe partijen. En dit zonder dat daarbij de privacy van klanten wordt geschonden. In het geval van leeftijdsverificatie deelt de bank – met uitdrukkelijke toestemming van de klant – eenmalig of deze klant ouder is dan 18 of niet. Die informatie wordt alleen gebruikt om de leeftijd te verifiëren, niet voor andere toepassingen – er is sprake van zogenaamde doelbinding.

Indrukwekkende opmars gebruik iDIN

iDIN is bezig met een indrukwekkende opmars. Recent vond de miljoenste transactie plaats, en naast de Nederlandse Loterij maken onder andere instellingen als de Belastingdienst, Florius, Aegon, Marktplaats, Peaks, ONVZ, Mijn Verzekeringen op een Rij en BKR al gebruik van iDIN. Piet Mallekoote, als directeur van Currence verantwoordelijk voor de uitrol van iDIN: “We zien de vraag toenemen, doordat we een product bieden dat voor consumenten en acceptanten makkelijk, vertrouwd en veilig is, en bovendien direct te gebruiken door bijna alle Nederlanders, of dit nu in de private of publieke sector is. Op het gebied van leeftijdsverificatie valt er nog een wereld te winnen, denk bijvoorbeeld aan webshops van aanbieders van alcoholhoudende dranken.”

De komende maanden zal iDIN nog zichtbaarder worden voor consumenten: de multimediale campagne ‘iDIN, een veilig ID’ zal worden gelanceerd en zal de vraag naar verwachting nog meer doen toenemen.