De oplossingen zijn er, maar de massale adoptie van nieuwe online identificatiemethoden laat nog op zich wachten. Dat ligt niet per definitie aan de welwillendheid van de consument. Vooral bedrijven stellen zich afwachtend op bij het faciliteren van meerdere inlogmethoden om zaken online te kunnen regelen. 

Of het nu gaat om het doen van online aankopen of het regelen van administratieve zaken, de consument identificeert zich online nu al op verschillende manieren. Er komen naar verwachting nog veel meer toepassingen bij. Waar het eerst vooral ging over het invullen van gebruikersnaam en wachtwoord, is het nu ook steeds vaker mogelijk om in te loggen met biometrische gegevens. Veel moderne smartphones bevatten een vingerafdrukscanner welke hiervoor gebruikt kan worden. Ook wordt het gebruik van de stem steeds populairder om in te loggen op bepaalde diensten.

Behoefte aan meerdere middelen

Het ontwikkelen van meerdere inlogmethoden wordt zowel door de overheid als (semi)private organisaties opgepikt. Er vindt bijvoorbeeld een doorontwikkeling plaats van DigiD en de banken hebben recentelijk iDIN geïntroduceerd. Daarmee is al een succesvolle pilot gedraaid bij het inloggen bij de Belastingdienst. Het hebben van één nationaal inlogsysteem is namelijk niet wenselijk, omdat het een ongewenste afhankelijkheid creëert in termen van beschikbaarheid en gebruiksgemak. Consumenten moeten altijd online zaken kunnen doen en dus is er behoefte aan meerdere middelen die tegelijkertijd naast elkaar bestaan.

Deze ontwikkeling is ook zichtbaar in de landen om ons heen zoals in Duitsland en België. Daar ontwikkelden overheden één nationaal inlogmiddel en zorgen marktpartijen voor aanvullende online identificatiemiddelen. Zo is bij onze zuiderburen Itsme gelanceerd en is in Duitsland door enkele mediapartners een ‘single sign on’-initiatief gestart. Het zijn slechts enkele voorbeelden waaruit blijkt dat de markt volop in beweging is en er meer toepassingen bij zullen komen, met elk hun doelgroep en toepassingsgebied.

Afhankelijkheid van één middel is ongewenst

De echte waarde hiervan is dat het mogelijk wordt per dienst een bepaald betrouwbaarheidsniveau te onderscheiden. Hiermee kun je de klantreis personaliseren, laagdrempeliger maken en op basis van gewenste toegang of informatie, het juiste identificatiemiddel bieden. Het aanvragen van kredieten vraagt bijvoorbeeld een hoger betrouwbaarheidsniveau van de online identiteit dan het kopen van goederen. Zo is het nu mogelijk om op een nog veiligere en betrouwbaardere manier online telefoonabonnementen en online kredieten af te sluiten. Diverse identificatiemethoden brengen dus verschillende niveaus van betrouwbaarheid met zich mee.

Daarnaast zorgt het ervoor dat dure, inefficiënte en vaak klantonvriendelijke processen kunnen worden gedigitaliseerd. Online klant-worden in de energie en financiële sector wordt daardoor makkelijker en biedt meer zekerheid voor het betreffende bedrijf. Omdat de betrouwbaarheid van de online identiteit is verhoogd zijn deze voordelen van digitalisering door te trekken naar andere sectoren zoals de zorgsector en uitzendbranche.

Verstevigen klantrelatie

Diversiteit aan identificatiemiddelen is dus nodig om aan de ene kant afhankelijkheid te minimaliseren. Aan de andere kant is het mogelijk in te spelen op de behoefte van de consument. Sommige bedrijven snappen dit maar al te goed en grijpen deze nieuwe inlogmethoden nu al aan om de relatie met de klanten te verstevigen. Dat betekent dat ze op hun website meerdere inlogmethoden naast elkaar aanbieden. De keuze voor het aanbieden van meerdere inlogmethoden wordt in veel gevallen in samenwerking met een dienstverlener gedaan die met deze ontwikkelingen meegroeit en op elk betrouwbaarheidsniveau het juiste middel kan aanbieden. Zo’n identity service provider verzorgt de technische koppeling met verschillende identificatiemiddelen. Hiermee is de flexibiliteit van het aanbod methoden geborgd en kun je snel meebewegen met marktontwikkelingen.

Het is vreemd dat bedrijven zich vaak afwachtend opstellen bij het faciliteren van meerdere inlogmethoden. Ze wachten vaak op die ene, alles omvattende, identificatiemethode die voor iedereen beschikbaar is. Maar die bestaat simpelweg niet. Er komt niet één middel dat voldoet aan alle behoeften. Consumenten willen juist de keuzevrijheid om bepaalde data af te kunnen geven.

Thea van Oosterhout – Strategic Business Developer CM