Online identificatie is hot. Zeker voor verzekeraars. Ruim 150 medewerkers van verzekeraars kregen op 25 januari in Utrecht uitleg over het belang van online identificeren en de mogelijkheden daarvoor.

Met de toegenomen digitalisering van winkelen en dienstverlening duiken niet alleen kansen op voor aanbieders, maar ook bedreigingen. Want wie is degene die achter een pc een telefoonabonnement of verzekering afsluit? Wat zijn z’n bedoelingen? Welke gegevens mag deze persoon inzien? Mag hij toegang krijgen tot de Mijn omgeving? Het Verbond van Verzekeraars organiseerde samen met Betaalvereniging Nederland een bijeenkomst over marktontwikkelingen op het gebied van identificatie en welke rol iDIN daarin kan spelen.

Behoefte

Het Verbond van Verzekeraars kent de identificatieproblematiek maar al te goed. Vandaar dat op 25 januari een bijeenkomst voor de achterban werd georganiseerd. Ook voor het nieuwe initiatief in de verzekeringsbranche, Mijnverzekeringenopeenrij.nl, is gezocht naar een identificatiemiddel. Op Mijnverzekeringenopeenrij.nl kunnen consumenten binnenkort een online overzicht maken van al hun verzekeringen. Dan is het essentieel dat alleen de verzekeringnemer zélf toegang krijgt tot zijn verzekeringsoverzicht. “iDIN is een mooi alternatief voor DigiD voor verzekeraars. DigiD is van de overheid en mag in het private domein niet gebruikt worden. We hebben samen met de Volksbank iDIN geïmplementeerd voor de identificatie van nieuwe gebruikers. We gaan daarmee binnenkort live”, aldus programmamanager van Mijnverzekeringenopeenrij.nl Peter Vogelsang tijdens de bijeenkomst. “Het gaat hierbij om grote volumes. De Volksbank heeft ons een goede aanbieding gedaan, die ook geldt voor alle bij Mijnverzekeringenopeenrij.nl aangesloten verzekeraars en volmachten.”
René van Geest, die als ketenmanager van Nationale Nederlanden ook aanwezig was, laat weten iDIN heel interessant te vinden. “Het aantal dubieuze klanten groeit behoorlijk. Die herkennen wij gelukkig redelijk snel en gooien die dan uit het bestand, maar ik heb liever dat ze niet eens binnenkomen. Als je dergelijke schade kunt voorkomen, doe ik dat graag.” Nationale Nederlanden is momenteel bezig met een onderzoek naar elektronische identificatiemiddelen. “In deze analyse gaan we iDIN zeker meenemen.”

Peter Vogelsang van Mijnverzekeringenopeenrij.nl: “Binnenkort gaan we live met de site in combinatie met iDIN-identificatie”

 

 

Hygiëne

Jaap Kuipers, specialist op het gebied van identificeren, snapt wel waarom dit onderwerp zo ‘hot’ is. Hij sprak tijdens de bijeenkomst over de ontwikkelingen op het gebied van identificatie. “Er zijn heel veel elektronische diensten die consumenten een grote mate van keuzevrijheid geven. Producten, diensten, verzekeringen, alles wordt altijd en overal vergeleken. En als er dan een keuze is gemaakt moet het snel snel snel geregeld zijn. Same day delivery is het uitgangspunt geworden”, legde hij uit. “En ondanks die snelheid, verwacht iedereen dat de afhandeling correct gebeurd. Ik beschouw identiteit als een hygiënefactor. Klanten vinden het normaal dat er niets fout gaat in de procedures. Maar als dat wel een keer het geval is, heb je een enorm probleem. Dat levert een gigantische reputatieschade op.” Kunnen verzekeraars die identificatie niet zelf organiseren? “Zeker wel”, aldus Kuipers. “Maar de vuistregel is dat dit €20 tot €25 per controle kost. Dan zou ik het toch liever uitbesteden aan een gespecialiseerde partij die veel minder rekent.” Op de vraag hoe hoog de kosten per iDIN-identificatie daadwerkelijk zijn, is geen eenduidig antwoord. iDIN is een dienst die via een bank of service provider wordt afgenomen. Iedere aanbieder bepaalt zijn eigen tariefstructuur en tarieven.

Jaap Kuipers: “Identiteit is een hygiënefactor. Als het goed gaat hoor je niemand. Als het fout gaat, heb je een enorm imagoprobleem”.

 

 

 

iDIN

iDIN is een dienst waarmee klanten eenvoudig en op een vertrouwde manier online kunnen inloggen, zichzelf identificeren of hun leeftijd kunnen bevestigen bij bijvoorbeeld webwinkels, verzekeringsmaatschappijen, financiële instellingen en overheidsinstanties. Het is ontwikkeld door banken onder regie van Betaalvereniging Nederland. iDIN maakt dan ook gebruik van de bestaande inlogmethoden van banken en is dus veilig, betrouwbaar en bekend bij de consument. Het proces dat de klant doorloopt om in te loggen via iDIN, is gebaseerd op de werkwijze van internetbankieren en iDEAL, gewoon met de bestaande inlogmiddelen van de bank. Het grote voordeel voor consumenten is dat zij altijd op dezelfde manier kunnen inloggen op websites en geen woud aan inloggegevens en wachtwoorden meer hoeven te onthouden. De bankmiddelen zijn uiteraard veilig, voldoen aan de nieuwe europese eisen voor betrouwbare identificatie (eIDAS ‘Substantiëel’) en gebruiken onder meer 2-factor authenticatie. Belangrijk te vermelden is dat de privacy van de klant met iDIN beschermd blijft: de klant deelt eenmalig zijn digitale identiteit met de verzekeraar en kan daarna altijd inloggen met iDIN. De klant ziet exact welke gegevens een organisatie opvraagt en die gegevens worden pas doorgegeven nadat de klant daar eerst uitdrukkelijk goedkeuring voor heeft gegeven. Er worden geen verzekeringsgegevens aan de bank gegeven of andersom betalingsgegevens aan de verzekeraar.

Bescherming

De voordelen voor verzekeraars gaan veel verder dan alleen het gebruiksgemak. Omdat iedere klant van de bank zich reeds legitimeert bij het openen van een bankrekening, biedt iDIN verzekeraars veel meer identiteitszekerheid van de inloggende persoon dan de gebruikelijke methodes. Bovendien werkt het snel, conversie verhogend en fraude beschermend. Dat het inbouwen van extra veiligheid hard nodig is, blijkt uit diverse onderzoeken. Consumenten gaan slordig met hun wachtwoorden om. Dat werkt onder andere identiteitsfraude in de hand. Volgens digitaal beveiligingsbedrijf Norton Security heeft 14 procent van de Nederlandse consumenten in 2016 te maken gehad met cybercriminaliteit zoals identiteitsfraude.

Blijven ontwikkelen

Als business development manager iDIN bij Betaalvereniging Nederland kent Allard Keuter de identificatiewensen en behoeften van verzekeraars. “Daarom blijven wij het product verder ontwikkelen op basis van ervaringen van zowel klanten als verzekeraars. Zo wordt binnenkort iDIN ook beter geschikt gemaakt voor het mobiele platform door identificatie via de bank app te ondersteunen. Een 5-cijferige pincode is dan genoeg voor een gemakkelijke en veilige identificatie. Verzekeraars kunnen die functionaliteit dan toevoegen aan hun eigen app. En we gaan iDIN meer onder de aandacht brengen bij consumenten. Omdat zeven belangrijke consumentenbanken iDIN aanbieden, kan het overgrote deel van alle consumenten nu al op die manier inloggen. Verschillende partijen werken inmiddels met iDIN naast Mijnverzekeringenopeenrij.nl: mobiel.nl, BKR, ONVZ, Florius, Aegon en ASR. Die lijst zal dit jaar ongetwijfeld flink langer worden.”
Keuter vertelt ten slotte dat iDIN ook de mogelijkheid geeft om zeker te weten dat je inzagerecht geeft aan de juiste persoon. Het inzagerecht is een belangrijke vereiste van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).

Projectmanager iDIN Allard Keuter: “Binnenkort is iDIN ook te gebruiken via de bankieren apps. Gemakkelijk en veilig”.

 

 

 

Dat is handig!

Een betrouwbaar identificatiesysteem biedt vele praktische mogelijkheden die het leven een stukje gemakkelijker en prettiger maken. Thea van Oosterhout van CM Identity Services geeft enkele voorbeelden:

Parkeren zonder gedoe

Met je auto een parkeergarage uitrijden zonder eerst in de rij te staan en af te rekenen bij de betaalautomaat. Terwijl u de slagboom passeert worden automatisch de kosten voor het parkeren berekend en afgeschreven van uw bankrekening. De klant werd eerst geïdentificeerd met een online identificatiemiddel. In Duitsland heeft hier een succesvolle proef mee plaatsgevonden.

Telefoon met abonnement, dezelfde dag bezorgd

Een nieuw abonnement met toestel nodig? Dit online regelen en snel afgeleverd krijgen is een aardig gedoe waarbij aan de deur van de klant door de bezorger een ID moet worden gecontroleerd. Tenzij je een waterdicht controlesysteem gebruikt zo bewijst op dit moment mobiel.nl. Deze aanbieder biedt dankzij iDIN een same day delivery-service. Geen procedure die dagen duurt, maar slechts enkele minuten.

Identificeren én verifiëren

Voor verzekeraars is een kopie paspoort een geschikt middel ter identificatie van een persoon. Echter is dit niet voldoende voor de verificatie. iDIN voorziet in één keer in de identificatie en verificatie waardoor er veel tijd en geld kan worden bespaard.

Thea van Oosterhout van CM Identity Services: “Door iDIN aan ons portfolio toe te voegen kunnen we nu identificatie- en authenticatiediensten op elk niveau bieden. Hiermee hebben wij al verschillende klanten in finance, payroll en retail kunnen helpen”

 

Voordelen van iDIN voor verzekeraars

  • Vervangt papieren processen
  • Identiteitszekerheid
  • Direct en veilig
  • Kostenverlagend
  • Conversie verhogend
  • Fraudebeschermend
  • Toekomstbestendig
  • Hoogwaardige identificatie
  • AVG compliant

Meer weten?

Bij de Stichting Poliskluis (info@stichtingdepoliskluis.nl) kunt u informatie krijgen over (deelname aan) Mijnverzekeringenopeenrij.nl en het iDIN-aanbod voor deelnemende verzekeraars.