Problemen met het bekijken van deze mail? Bekijk deze mail in uw browser.

Onderzoek bescherming online gegevens
iDIN update - 16 oktober 2018
In de nieuwsbrief van 28 juni hebben we de campagne ‘iDIN, een veilig iD’ aangekondigd. De resultaten en het vervolg van de tv-commercial delen wij in deze nieuwsbrief. Daarnaast leest u over een nieuw behaalde mijlpaal, (product)ontwikkelingen, nieuwe partijen en nieuwsberichten over iDIN.

Resultaten van de iDIN tv-commercial

Filmrol
In juli is de commercial ‘iDIN, een veilig iD!’ voor het eerst meer dan duizend keer op de Nederlandse televisie geweest bij de publieke en commerciële omroep, op diverse zenders en verschillende tijdstippen. De campagne is gericht op het vergroten van de naamsbekendheid van iDIN onder consumenten en organisaties. Voor en na de uitzendperiode is onderzoek onder consumenten gedaan om het effect van de campagne te meten en te weten waar we met iDIN staan:
  • 44% van de consumenten herkent iDIN als zij het logo en een omschrijving voorgeschoteld krijgen (+7% t.o.v. voor de campagne).
  • 11% van de consumenten is na de campagne (erg) goed bekend met iDIN.
  • De boodschap - iDIN is veilig – is overgekomen. Consumenten die de commercial gezien hebben snappen ook dat iDIN te maken heeft met inloggen en identificeren.
  • De tv-commercial spreekt consumenten aan, vertelt iets dat voor hen nieuw is en werkt volgens hen stimulerend om iDIN te gebruiken.
  • Het is voor de respondenten duidelijk dat iDIN de afzender is van de tv-commercial. Op de tweede plaats worden de overheid en Postbus 51 als afzender genoemd.
Grafiek

Nog steeds kent meer dan de helft van respondenten iDIN niet, maar de campagne heeft de naambekendheid van iDIN duidelijk verhoogd (zowel met als zonder beschrijving en logo) en is daarmee geslaagd in de te realiseren doelstelling. Omdat veel consumenten nog relatief onbekend zijn met waar iDIN precies voor staat en waar het gebruikt kan worden, is het belangrijk gebleken om voldoende contactmomenten te blijven realiseren. De tv-commercial wordt eind dit jaar opnieuw uitgezonden en ondersteund door een online campagne en pr-momenten. Daarnaast worden er plannen gemaakt voor communicatie in 2019 en verwachten wij dat acceptanten het ook zichtbaar en duidelijk communiceren naar hun klanten.

U kunt de commercial hier zien.

iDIN in the air

iDIN Vliegtuig banner
Vrijdag 20 juli is iDIN de lucht in gegaan ter ondersteuning van de tv-commercial. Op 1 dag is een miljoenenpubliek bereikt door het mooie weer en de vele activiteiten die plaatsvonden. Het was ontzettend druk bij de Nijmeegse vierdaagse, de pretparken en op de stranden.

Mijlpaal: meer dan 2 miljoen transacties

Na de mijlpaal van april is er weer een nieuwe mijlpaal bereikt: iDIN is meer dan 2 miljoen keer succesvol gebruikt sinds het op de markt is gebracht: voor identificeren, inloggen en leeftijd bevestigen. De groei van iDIN zal naar verwachting verder versnellen, omdat de meeste banken het nu ook in hun apps voor mobiel bankieren ondersteunen en doordat steeds meer acceptanten het aanbieden.

iDIN succesverhalen

Nederlandse Loterij kiest zekerheid in leeftijdsverificatie met iDIN Logo Nederlandse Loterij Nederlandse Loterij laat zien dat een positieve gebruikerservaring, veiligheid en verantwoord speelplezier heel goed samengaan. Met de keuze voor iDIN maakt zij slim gebruik van technologie om het voor de gebruiker makkelijk en veilig te maken én neemt haar verantwoordelijkheid als het gaat om het controleren van de leeftijd (18+).
Lees het volledige bericht
Simpel en veilig inloggen via iDIN bij Aevitae Video Aevitae Een gebruikersnaam en wachtwoord kan niemand meer vergeten bij Aevitae want die heb je niet meer nodig. Klanten kunnen simpel en veilig inloggen via iDIN. Waarom Aevitae hiervoor heeft gekozen en wat de ervaringen tot nu toe zijn kunt u zien in dit filmpje.
Bekijk het filmpje

iDIN ontwikkelt door

iDIN ondertekenen

Pen-illustratie Zoals eerder aangegeven wordt iDIN uitgebreid met de mogelijkheid om online documenten te ondertekenen. Organisaties die deze dienst willen aanbieden, moeten hiervoor iDIN afnemen bij een Identiteitsdienstverlener - Digital Identity Service Provider - met een specifiek certificaat voor het leveren van ondertekendiensten. De eisen zijn opgesteld in samenwerking met ervaren partijen in het aanbieden van digitale handtekeningen, namelijk Connective, Evidos en Signicat en consultants van EY. Een ondertekening met iDIN levert (naar verwachting) een handtekening op die voldoet aan de EU-vereisten voor een Advanced Electronic Signature (AES). De externe toetsing loopt op dit moment. Dit biedt organisaties de mogelijkheid tot het aanbieden van nieuwe online diensten. De klantreis wordt eenvoudiger en vervangt papieren processen. In de volgende nieuwsbrief wordt een nieuwe update gegeven.

Updates

iDIN softwarelibraries op github De iDIN softwarelibraries worden binnenkort op Github geplaatst. Github is een, voor ontwikkelaars bekende, webportal waarop softwarecode wordt gedeeld. Door de softwarelibraries en de broncode op Github te plaatsen, wordt implementeren en aanpassen van de softwarelibraries aan de eigen wensen gemakkelijker. Ook kunnen ontwikkelaars elkaar helpen bij vragen. De locatie van de softwarelibraries zal op onze website en in alle iDIN implementatie documentatie terug te vinden zijn. Toolkit Informatie voor consumenten en acceptanten is terug te vinden in de uitgebreide toolkit voor organisaties. Website De iDIN-website is vanaf nu ook beschikbaar in het Engels.

Nieuwe Digital Identity Service Providers (DISP’s) gecertificeerd!

iDIN is op steeds meer websites te gebruiken door consumenten. De complete lijst kunt u hier terugvinden. We zijn ook heel blij met de certificering van nieuwe DISP’s. Naast CM, Rabo eBusiness en Signicat zijn nu ook Bluem, Evidos en Reviva gecertificeerd. De complete lijst van DISP’s en Acquirers staat ook op de website.

Foto Bluem Foto Evidos Foto Reviva

iDIN in the picture

Advertorial

Contact opnemen

Heeft u vragen of wilt u meer weten over deze onderwerpen, stuur een e-mail naar iDIN@currence.nl of Margot Markhorst m.markhorst@currence.nl.
Wilt u geen berichten meer ontvangen? Afmelden voor deze nieuwsbrief.